Gäddfiske 11-12 oktober -08

I helgen var det dags att åka ner till Nyköping igen för att se om gäddorna
hade kommit igång. På lördagen testades vassvikarna i bråviken med ganska bra resultat.
Jag, Tobbe och Micke från mitt gamla jobb drog ut vid 9 rycket och när dagen var slut kunde vi
räkna in 15st gäddor med 4,2kg som topp som visade sig vara PB för Tobbe.
Det var skeddrag som dominerade dessvärre, så den interna tävlingen vanns av Micke som
endast fiskade fyra timmar pga att rullen gick sönder, men ändå tog hälften av fiskarna.

   


Söndagen ringde klockan 6:00, trötta greppade jag och Martin grejorna och tog oss
ner till D-bryggan nere vid hamnen där "guiden" Johan och hans Väddö 450 skulle vara.
Ingen Johan på plats så vi bestämde oss för att slänga ut ett par meten mellan bryggorna.
5 sekunder hann mörten vara i vattnet innan första gäddan nöp i. En bra fight senare landar jag en första
gäddan, en fin fisk på 4,5kg.



En halv timme senare sitter vi i båten utanför Lotsen med tre gäddmeten i sjön. "Guiden" får fisk först,
en stark en på 3kg. Inget händer på ett tag så vi åker till ett annat ställe. Där är det bättre drag
på gäddorna, flötena dyker med jämna mellanrum men vi lyckas bara landa två stycken
innan jerk grejorna åker på.



Vi åker ut på fjärden och börjar kasta av en vasskant, det som utspelar sig sen vågar jag knappt nämna.
Mina tre första kast = tre fina gäddor. Martin och Johan kastar och kastar men fiskarna lyckas
på nåt sätt bara fastna på min röd/svarta buster jerk.  Som värst leder jag våran interna tävling med
10 - 0 !!!!!!!!!!  Martin ser ut som ett vrak som skunkit för 200år sen, och vi förstår inte vad som händer.
Det är precis som allt jag gör går min väg, och lyckan fortsätter....... jag tappar kontakten med betet, ehh vad
faan händer, vilket satans slackhugg!!  Fisken är stor och när den kommer upp till ytan ser jag att den
sitter riktigt dåligt, den måste upp och det nu. Ett stadigt gälgrepp och den är landad,
100cm och 7kg!! Fan vad kul Martin, nu har jag både flest och störst, he he, säger jag och ger
lill-pöjken en klapp på axeln.

     

Resten av dagen drar vi upp och tappar ett antal gäddor, och grabbarna lyckas snygga till
siffrorna en aning, men rycket jag gjorde i början av dagen skulle nog inte ens Buster och Trumman hakat på =)
 


Antalet gäddor blev till slut runt 30st! 

Jocke 17st - Martin 8st - Johan 4st    + - några stycken

Tack för en trevlig helg allihop, vi tar en ny sväng snart.

Skitfiske / Jocke

Kommentarer
Postat av: Johan "MoS"

Grymt fiskat Jocke!

Pinsamt att bara lyckas peta upp 4 gäddor men man måste ju visa 08:orna lite gästfrihet ;).



På återseende!

2008-10-14 @ 20:15:12
Postat av: Norda

Skönt att se att några får fisk iaf!!!

Jag har nog bara missat ca 30 Havsöringar nu under hösten, men på lördag ska någon få titta i håven!

2008-10-15 @ 20:49:09
Postat av: Jocke

Fy fan Norda, 30st!! Ute i havet eller har du kört i ån?

2008-10-16 @ 18:10:23
Postat av: Martin

En sak ska du komma ihåg Jocke. Att jag låter dig vara "gäddkung" under dom här 2 veckorna. För nästa helg smäller det på riktigt. Hehehe.

2008-10-16 @ 21:12:54
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0