Havsöringsjakt 07.12.09

Den andra advent ägnades självklart åt fiske. Klockan 10.30 drog jag, Danne och Sigge från Nyköping mot kusten för att ta försöka fixa öring till julbordet. Första stället som är en liten ö gav inget så vi beslutade oss för att åka längre utåt med bilen. Nästa ställe är ett grundområde med fina stenstränder och grynnor som tidigare gett bra fiske vintertid. Vi fiskar långsamt av en sträcka på några hundra meter utan någon kontakt med fisk. Vinden blåser perfekt från sydost och det verkligen luktar öring i det uppgrumlade vattnet. Vid en grynna ser jag en plog i ytan efter mitt drag och sedan uppenbarar sig en fisk när draget kommer närmare land. Plötsligt gör fisken ett utfall och hugger kraftfullt på väldigt grunt vatten och jag sätter in ett mothugg men redan efter några sekunder tar den sig loss efter ett graciöst hopp. Allt utspelar sig endast ett par meter från strandkanten. Fisken var helblank och vägde ungefär 2-2,5 kg om jag skulle ge mig på en gissning. Mycket trist men det är ju en del av spelets regler så det är bara att hålla humöret uppe och nöta vidare. Ingen av grabbarna har någon kontakt alls trots ihärdigt kastande.


Grillmästaren Sigge gör i ordning en brasa i lä bakom en bergknall och vi grillar sedan korv och samlar nya krafter för att åka iväg en bit med bilen och fiska av nästa ställa som också är ett grundområde. Vi fiskar av detta heta ställe tills skymningen faller och det enda av intresse som händer är att Sigge har ett misstänkt hugg på en Vicke. Vi får se oss besegrade och promenerar tillbaka till bilen för hemfärd.


Tack för en skön dag vid havet grabbar!


//Johan "MoS"


Kommentarer
Postat av: Danne

Bra läsning! Får så om man lyckas lura upp en öring imorn eller på tisdag!

2007-12-09 @ 20:23:28
Postat av: jocke

Bra skrivet lärarn, vi får ta ett pass snart!!

2007-12-10 @ 19:10:56
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0