Gäddmete




Denna dag var vigd åt att meta gädda så därför  hade jag lånat Dannes kastnät för att försöka få lite betesfisk till metet. Detta visade sig svårare än tänkt då jag är genomkass på att bruka detta redskap så jag fick hjälp av några trevliga grabbar vid småbåtshamnen. Jag metade upp fisken med degkulor vilket gick väldigt smidigt. När fisken var ordnad så åkte jag ut för att hämta båt innan metet kunde starta. 45 minuter senare var jag tillbaks i småbåtshamnen för att hämta mina mörtar och björknor. Riggade mina spön och kastade ut på första platsen som blev en djupkant. Provade mig fram på lite olika djup att presentera betesfisken på och sedan satte jag mig bekvämt i fören och filosferade. Efter fem minuter tittar jag upp och ser bara ett av mina två flöten. Står och tittar överallt någon halvminut innan jag smackar på ett mothugg. Fast fisk indikerar spötoppen och ett leende sprider sig över ansiktet. Det är ju enkelt och meta tänker jag innan jag kan kroka av mitt livs första metgädda som väger hela 3,4 kg. Men ack så fel jag hade då resten av metet kan beskrivas som...............................................................  

Jag provar att meta grunt, djupt, djupkanter osv. Tillslut efter 4 timmars metande bestämmer jag mig för att styra kosan mot bryggan och kanske hinna med några stopp på vägen för lite jerkfiske. På andra stoppet som är en vasskant med direkt närhet till djupt vatten visar en gädda sig tämligen omgående då den formligen vräker sig upp mot mitt jerkbait när jag lyfter draget över vattenytan. Häftigt! Gäddan missar attacken men jag beslutar mig för att prova lite längre upp på denna sträcka.

Ett lyckokast skulle det visa sig. Redan i andra kastet hugger det stenhårt på min Big-bandit i färgen kexchoklad. Jag får inte in slacklinan eftersom jag driver in mot vassen i ganska rasck takt. Så det blir till att tokveva för att få hem den samtidigt som jag backar båten utåt. Efter någon minut får jag syn på fisken och ser direkt att den är riktigt fin. Gäddan gör några rusningar in mot vassen och pulsen går upp. Två meter från vassen kan jag bromsa fisken och nu vänder den istället utåt. Efter 5-7 minuter är den färdig att landas och nu ska jag bara tråckla upp håven och få in fisken i den. Samtidigt som man ska ha koll på båten och  vassen. Svettigt minst sagt. Gäddan får plats i håven men det är inte med speciellt god marginal alls. Väl i håven släpper draget, pust stånk och stön. Fisken är ca 113 cm och electrosamson-vågen visar exakt 10,16 kg. Jublet ekar över fjärden, äntligen är 10-klubbarn landad. Gäddan har en braxen eller en gädda i magen som är som en stor knöl. Utan den fisken i buken hade aldrig gäddan vägt över den magiska gränsen. Lite tur ska man allt ha ibland.

Fortsätter fiska av kanten men får bara någon snipa innan jag bryter för dagen och åker hem. Ja, vad ska man säga!? Den här fisken kommer jag njuta av länge men imorgon börjar jakten på 12+ ;) .


Kommentarer
Postat av: jocke

Bra skrivit "Durden" och grattis till den första gäddan över tio kilo.

2007-11-01 @ 20:56:11
URL: http://[email protected]
Postat av: Norda

Grattis till PB! Skit att man inte kunde följa med

2007-11-01 @ 21:54:28
Postat av: Berggren

HAHAAA Grattis där satt den !!!

2007-11-01 @ 22:46:21
Postat av: Mos

Tackar alles zusammen! Undrar hur många gäddor man tagit på vägen? Det känns som en hel del.

Norda>>>
Vi får ta någon tur framöver istället.

2007-11-02 @ 07:12:00
Postat av: Rille

Grattis, den har du förtjänat kan man väl säga ;) fan du är ju riktigt poetisk. :P

2007-11-02 @ 16:59:00
Postat av: King of Jerkbait

Kolla in vevstopp.blogg.se

2008-07-16 @ 14:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0