HÖ 2007-11-17

I Lördags var jag och min far ute för att avsluta båtsäsongen i Bustern med några timmars öringfiske. Vinden var svagt västlig och solen värmer skönt hela dagen. En fantastisk novemberdag med andra ord. Redan på första stället som är ett strömsatt sund kommer hugget på farsans Lynx i färgen silver/grön/svart. Kort fight och öringen blir ganska omgående håvad och visar sig vara 42 cm lång. Mycket roligt att han kunde ta sin första fisk vilket verkligen var på tiden. Vid samma ögrupp har jag en följare som vänder relativt omgående innan man hinner se storleken.
Vi drar vidare och fiskar av olika andra ställen som ser heta ut men vi har inte ett nafs på grejerna. Vid 14-tiden åker vi tillbaka till stället som vi började dagens fiske vid och här händer det grejer direkt. Jag lägger in ett kast över ett grunt tångområde och känner halvvägs in att draget skarpar i tången. Men när draget är 3-4 meter från båten ser jag 4 fiskar som jagar och gör utfall mot det och förstår genast mitt misstag. Bottennappet är alltså fisk och det är inte första gången denna höst som det händer mig. Stimmet splittras och fiskarna simmar iväg åt olika håll. Svär och kastar ut igen och hinner bara veva in några meter innan hugget kommer. Nu är jag på alerten och kan kroka fisken som är härligt stridsvillig och kastar sig upp i ett högt hopp på sluttampen. Farsan gör inga misstag med håven och min första öring för denna höst är bärgad, Härligt. Fisken är 56 cm och vägs till 1,5 kg. Efter det här avslutar vi fisket och drar vidare hemåt.


     

Kommentarer
Postat av: jocke

Bra skrivet där, kul att öringarna börjar komma igång så jag kan ta min första blänkare någonsin snart.

2007-11-19 @ 16:32:15
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

hahah vad söt olle är;)

2007-11-23 @ 16:01:44
Postat av: Johan

Det underlättar om man skriver namn, Kim äger hamnen btw. 11+ idag, grymt!

2007-11-24 @ 21:59:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0