Öringjakt x2

Förra veckan beslöt sig Jag, Magnum och Nordan för att göra ett försök att lura upp en öring eller två, vilket skulle vara lättare sagt än gjort.
Vi började med att på tisdagen fiska i Nyköpingsån. Klockan ringde halv sju och man var som ett lik när man gick upp men efter en kopp kaffe så började det ordna upp sig. Efter att klockan slagit sju så möttes jag och Nordan nere vid ån och började fiska av partiet efter Storhusqvarn.
 Då det blott var min andra gång jag fiskade med tvåhands spö så låg den mesta av energin på att träna kastteknik än att koncentrera sig på själva fisket :)
Efter en timme så dök Magnum upp vid ån då han rest hemifrån Göteborg på morgonen. Vi fiskade nogrannt av alla platser som går att fiska i ån och bytte flugor men inget hände. Men  runt lunchtid fick Nordan på en blank öring på ca 50cm nere vid nacken. Hoppet höjdes ett par snäpp men resultatet från dagens fiske i Nyköpingsån slutade där. Dock var det ett trevligt fiske och även en fiskare från Trosa var nere och prövade lyckan utan framgång.

Onsdagen fiske bedrevs ute i Bråviken och första stoppet vart i Nävekvarn. Grått och trist väder och precis när vi kommit fram till det lilla samhället så började det att regna! Men men, det finns inget dåligt väder utan bara dåliga kläder :D
Jag och Magnum spinnfiskade medans Nordan fiska med flugspöt. Fisket här gav inget så vi beslöt oss för att styra kosan mot en annan väl beprövat fiskeplats. Jag bytte nu till att fiska med fluga då min sedvanliga tur med spinnspöt att fallit in vilket gjort att jag tröttna rätt fort på att kasta med drag..
Väl nere på plats så mötte vi Jeppe, Tommy och Mika som alla redan hade varit där sen ett par timmar tillbaka men utan någon känning. Det skulle vi ändra på tänkte vi och vadare ut i vattnet men fisken lös med sin frånvaro även för oss.

Vi hade iallafall inte tur med vädret den här dagen men korven smakade och trevligt hade vi ändå. Bara att ut och nöta igen!


/ Danne


Kommentarer
Postat av: MoS

Härligt att det blev fisk iaf.. Att det var Nordan som visade var skåpet skulle stå var ju inte så oväntat..

2008-02-12 @ 21:55:10
Postat av: jocke

Bra skrivet Danne, synd att din havsöring uteblev, men det e bara att ta nya tag.

2008-02-13 @ 19:30:45
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0